Van oudsher was het normaal bij het afsluiten van een mobiel abonnement een mooie smartphone als bonus werd meegeleverd. Vooral omdat wij Nederlanders altijd voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, waren deze abonnementen met een ‘gratis toestel’ erg populair.
Dat de smartphone via de maandelijkse abonnementskosten werd verrekend, werd door menige mobiele gebruiker over het hoofd gezien. Met de introductie van de sim-only abonnementen werd het aanzienlijke prijsverschil tussen deze twee soorten abonnementen pijnlijk duidelijk. In sommige gevallen bleek zelfs dat de abonnementshouder voor de smartphone meer dan 20 Euro per maand betaalde voor de verplichte periode van 24 maanden. De sim-only providers, die uitstekend inspeelden op deze veranderende markttrend, zien nu dat de gerenommeerde providers zoals T-mobile en Vodafone zich ook steeds meer op dit marktsegment gaan richten.
Specificatie abonnementskosten
Door een uitspraak van de Hoge Raad in 2014 werden telecomproviders verplicht om de toestelprijs naar de consument te communiceren. Het gevolg was dat de abonnementskosten en de kosten voor het toestel gedetailleerd op de maandelijkse rekening moesten worden gespecificeerd. Door deze maatregel werden mobiele gebruikers zich steeds meer bewust van de kosten voor het ‘gratis’ toestel. Mede omdat menige gebruiker de beschikking heeft over een goede smartphone werden de abonnementen inclusief toestel steeds minder populair. Vooral de gespecialiseerde providers zoals Youfone, Simyo, en Simpel hebben van deze situatie optimaal kunnen profiteren.
Sim-only de nieuwe standaard
Een nieuwe wetgeving heeft bepaald dat providers vanaf medio 2017 geen abonnementen inclusief toestel mogen aanbieden. Dit betekend dat de tijd dat providers abonnementen inclusief een sterk afgeprijsde of zelfs gratis telefoon tot het verleden behoren. Het is echter nog niet geheel duidelijk wanneer deze wetgeving exact wordt ingevoerd. Dit is afhankelijk van de gesprekken die tussen de overheid en providers momenteel gevoerd worden. Hiermee komt eindelijk een strikte scheiding tussen de abonnementskosten en de kosten voor een toestel. Door deze regel zal vanaf medio 2017 alleen nog sim-only abonnementen aangeboden worden. Waarschijnlijk zullen de consumenten wel een mogelijkheid geboden worden om een toestel met korting via dezelfde provider aan te schaffen.
Sim-only abonnementen
Naast de gespecialiseerde sim-only providers zullen de reguliere providers zich ook op de sim-only abonnementen moeten gaan richten. Zo heeft Vodafone onlangs een compleet nieuw assortiment sim-only abonnementen gelanceerd. Ook de KPN en T-Mobile proberen met interessante sim-only aanbiedingen in te spelen op de trend in de markt. De komende maanden zal de markt voor sim-only abonnementen volop in beweging zijn. Op korte termijn zullen veel nieuwe abonnementssoorten en kortingsacties gelanceerd worden om de consument te winnen. Vaste abonnementshouders zullen door hun provider benaderd worden met een sim-only aanbieding. Deze trend is voor veel providers noodzakelijk omdat veel van hun klanten gebruik maken van een abonnement dat relatief onvoordelig is ten opzichte van de sim-only abonnementen.